ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی

ایجاد جزئیات دقیق در ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی

برای تراش چهره های واقعی یا کاریکاتوری باید بدانید که چگونه آناتومی پایه بر روی مواد مختلف (مانند پارچه) تاثیر می گذارد.
لباس باید نحوه حرکات یا جنبش بدن را به مخاطب برساند.
ایجاد جزئیات دقیق مانند چین و چروک ممکن است چالش برانگیز باشد، اما ارزش تلاش کردن را دارد.
در کلاس های آموزش مجسمه سازی تصویرگران پویا اندیش ، هنرجویان با آناتومی بدن انسان به همراه جزئیات دقیق آشنا میشوند.

بهترین راه برای تراش پارچه با ظاهری واقعی، شروع کردن با یک مدل سفالی (از خاک رس) است.
اکثر مجسمه سازان از تصاویر و مواد مرجع دیگر استفاده می کنند، اما این تکنیک دارای محدودیت هایی است.
مجسمه ساز ممکن است بر چین و چروک های لباس تمرکز کند و قسمت هایی از بدن که در زیر پارچه هستند را نیز تراش دهد.
مجسمه نهایی ممکن است با جزئیات زیادی همراه باشد، اما به طور کلی کمی بعید به نظر می رسد.

شما می توانید در ابتدا از جزئیات پارچه، چشم پوشی نمایید و کار را با یک مدل سفالی از خاک رس که به شکل آناتومی بدن است شروع کنید.
این رویکرد، دارای اصولی است که شما باید آنها را در دو مرحله جداگانه از مدل سازی سفال رس یاد بگیرید.

sculpt clothes 3 - ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی

اضافه کردن لباس به مدل به ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی

در این مرحله ما لباس را با لایه بندی مقدار کمی از خاک رس در بالای مجسمه نشان می دهیم.
از آنجایی که خاک رس بسیار کمی اضافه می شود بنابراین اندازه مجسمه نهایی نزدیک به مجسمه اصلی بدون لباس است.
نحوه ایستادگی و خطوط پارچه بستگی به قسمت های مختلف بدن دارد.
نیروی جاذبه زمین و نوع پارچه نیز در چگونگی ایستادگی و خطوط پارچه نقش دارند.

در مورد ارتباط قسمت های مختلف لباس با یکدیگر نیز فکر کنید.
از آنجایی که پیراهن به شلوار متصل می شود و دست در بالا و روی شلوار قرار دارد، ابتدا شلوار باید اضافه شود.
در برخی از قسمت ها، مانند شانه ها و قفسه سینه که در آن یک لایه پارچه نازک به بدن
چسبیده است، تقریبا هیچ لایه خاک رسی مورد نیاز نیست.
یکی از مزایای اصلی کار با خاک رس ، زمانی است که شما از نتیجه کار راضی نیستید و می توانید آن قسمت را مجددا کار کنید.
این مزیت در مجسمه سازی و کنده کاری مستقیم روی چوب، امکان پذیر نیست.

تصویر روبرو را ببینید. این مدل، عمل خاصی را نشان نمی دهد اما به تفاوت میان این ژست
و ژستی که دست و پا به طور صاف قرار دارند، فکر کنید.
مثلا با خم شدن زانوی راست، وزن مجسمه توسط پای چپ پشتیبانی می شود و یک ژست نامتقارن را ایجاد می کند.

sculpt clothes 1 - ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی
sculpt clothes 2 - ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی

مدل سفالی ساخت چین و چروک لباس در مجسمه سازی

اولین گام در فرایند برنامه ریزی، تعیین اندازه نهایی مجسمه است.
ارتفاع مجسمه، اندازه بخش های بدن را تعیین می کند، حتی اگر بخواهید بعضی از
بخش های بدن را اغراق آمیز تر یا بزرگتر تراش دهید.
ما برای این مجسمه یک ارتفاع ۱۹ اینچی در نظر گرفتیم.
ابتدا یک آرماتور (میله فلزی) برای نگهداشت مجسمه بسازید (تکنیک های ساخت یک
آرماتور ساده را در صفحه ۷۰ ببینید) و با استفاده از مدل سفالی از خاک رس انتخابی خود،
مثلا از شرکت Kleen یک پیکره بسازید.

نسبت بخش های مختلف بدن یعنی همان مدل سفالی و آناتومی باید صحیح باشند.
مهم نیست که لباس در چه وضعیتی قرار دارد و به چه نحوی بر تن ایستاده، زیرا لباس
نمی تواند ضعف ها و نواقص بدنه مجسمه را پنهان نماید.
در واقع لباس، بخش هایی که از نظر آناتومیک درست نیستند را برجسته می کند.
از کتاب ها و تصاویر مرجع آناتومی و یا مدل های زنده (انسان واقعی) استفاده کنید.

همچنین از آنجا که طراحی ، میتواند پیشنیاز خوبی برای مجسمه سازی باشد میتوانید مطلب طراحی آناتومی را نیز مطالعه بفرمایید.
برای آسایش شما عزیزان ، رشته طراحی نیز در کنار مجسمه سازی داخل مجموعه تصویرگران پویا اندیش آموزش داده میشود .
هر چقدر زمان که احتیاج است صرف نمایید تا ساختار اصلی استخوان و عضلات به
طور صحیح تراش داده شوند.
حالت نامتقارن و اغراق آمیز این مدل سفالی به ما امکان می دهد تا انواع گوناگونی
از تا و چین و چروک پارچه را نشان دهیم.