اهمیت استفاده از نرم افزار ZBrush در مجسمه سازی
با توسعه تکنولوژی و ورود نرم افزارهای تخصصی در حوزه های مختلف هنری،
تغییر شگرفی در نحوه طراحی آثار هنری ایجاد شده است.
مجسمه سازی نیز از دوران باستان تا به امروز دچار تحولات بسیاری شده است که
به خوبی در آثار مدرن و امروزی دیده می شود.
نرم افزار ZBrush یکی از کارآمدترین ابزارهای طراحی برای آثار هنری و به خصوص
مجسمه سازی است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.
استفاده از ابزارهایی مثل قلموی طراحی و رنگ ها در مجسمه سازی جای خود را به نرم افزار ZBrush در کجسمه سازی داده است.
با توجه به ریزه کاری ها و نکات دقیقی که باید در مجسمه سازی به کار گرفته شود
ضروری است تا از آخرین نسخه های نرم افزارهای تخصصی برای طراحی استفاده شود.
نرم افزار ZBrush چیست؟
نرم افزاری دیجیتالی برای مدل سازی و ترکیب نقاشی و بافت به نام نرم افزار ZBrush
توانست با به کارگیری تکنیک های جدید از سایر نرم افزارها در زمینه طراحی پیشی بگیرد.
این نرم افزار قادر به ارائه مدل های سه بعدی و دو نیم بعدی است که در مجسمه سازی کاربرد فراوانی دارد.
نرم افزار ZBrush با ایجاد نورپردازی، رنگ و جنس، عمق مناسب را به اشیا داده و
با ذخیره اطلاعات با رزولوشن بالا، امکان ایجاد تغییر در مدل را فراهم می کند.
این نرم افزار قادر به اجرای جزئیات دقیق بر روی نقوش طراحی شده است که به تکمیل شدن مدل سه بعدی نهایی کمک می کند.
امکان افزودن پس زمینه به مدل سه بعدی قابلیت بیشتری را علاوه بر مجسمه سازی
به وجود می آورد که بیشتر مورد علاقه فیلم سازان می باشد.
فیلم دزدان دریایی با استفاده از این نرم افزار تکمیل شده است.
در سال 1999 اولین نسخه از نرم افزار ZBrush توسط شرکت Pixologic Inc
عرضه شد که در واقع نسخه دموی آن بود و در سال های 2002 و 2007 نسخه های کامل تر به بازار آمد.
اولین نسخه کامل برای ویندوز و مک در سال 2009 با کمی تأخیر در اختیار هنرمندان طراح قرار گرفت.
برخی از قابلیت های نرم افزار ZBrush در مجسمه سازی
نرم افزار ZBrush ویژگی های بسیاری را برای مدل ها در مجسمه سازی فراهم می کند و
از این رو نرم افزار محبوب مجسمه سازان نامیده می شود.
قلموهای سه بعدی
به طور پیش فرض در نسخه اولیه، امکان استفاده از 30 قلموی مجسمه سازی
فراهم شده که برای سه بعدی سازی مناسب است.
این قلموها با ضریب سختی متفاوت، قادر به ایجاد انواع ضربه ها با سختی های گوناگون می باشند.
در صورت نیاز امکان دانلود قلموهای اضافی نیز در نظر گرفته شده است.
Polypaint
هنرمند مجسمه ساز با استفاده از این قابلیت می تواند به طور مستقیم بر روی سطح
نقاشی کرده و نیازی به افزودن رنگ بر روی تک تک اضلاع نیست.
تصویر سازی با نرم افزار ZBrush
چندین قلمو برای تصویرسازی دو و نیم بعدی در مجسمه سازی وجود دارد که حاوی
اطلاعات کاملی از رنگ، جنس، عمق و نورپردازی مجسمه است.
Transpose
در هنگام کار با نرم افزار ZBrush می توان قسمتی از مجسمه سه بعدی را از مدل
جدا کرد بدون آنکه تغییری در قسمت های دیگر ایجاد شود.
ZSpheres
کار با یک کره ساده شروع شده و با افزودن ZSpheres های بیشتر یک قالب اولیه از مدل ایجاد می شود.
این کار را می توان تا تکمیل مدل نهایی مجسمه ادامه داد.
GoZ
این قابلیت در سایه زنی و اصلاح ترکیب نقاط مدل سه بعدی بسیار کارآمد می باشد.
مجسمه ساز می تواند به طور خودکار جزئیات با کیفیت بالایی را بر روی نقاط اصلاح کند.
DynaMesh
قابلیت DynaMesh از بدشکلی های اضلاع جلوگیری کرده و به سرعت اضلاع ناهمگون را اصلاح می کند.
Fibermesh نرم افزار ZBrush
این ویژگی چنانچه با قلموهای مخصوص Groom، به کار گرفته شود به مجسمه ساز
امکان شبیه سازی مجسمه نهایی را می دهد.
به این صورت که رشته هایی از داخل مدل به بیرون هدایت می شود که در ساخت
موهای طبیعی و یا اندام گیاهی بسیار کمک خواهد کرد.
امکان ویرایش و اصلاح طرح نیز وجود دارد.
Displacement map
نقشه برجستگی ها از قابلیت های بسیار کاربردی در این نرم افزار است که قابل تنظیم
توسط کاربر بوده و قابلیت ذخیره و خروجی گرفتن را نیز داراست.
ZRemesher
براساس مش اصلی، topology دیگری را می توان به صورت جزئی تر و منسجم تر در این قابلیت ایجاد کرد.
هنرمند مجسمه ساز به راحتی می تواند کنترل نواحی تعیین شده را در دست داشته باشد.
Best Preview Render
در آخرین نسخه نرم افزار ZBrush مجموعه کاملی از رندرها اضافه شده که اجازه استفاده از صحنه های 360 درجه را می دهد.
این ویژگی به مجسمه ساز امکان دید نهایی را از جهات مختلف می دهد.
در این قسمت می توان با انواع نورپردازی در اطراف مجسمه طرح نهایی را کامل کرد.
طریقه نوردهی و نورگیری مدل در اختیار کاربر است و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.
طراحی با نرم افزار ZBrush به سادگی میسر است و رابط کاربری ساده ای دارد.