ترمیم مجسمه فلزی

در رابطه با ترمیم مجسمه فلزی ، سوالات بسیاری وجود دارد از جمله:
آیا باید مجسمه‌ی فلزی خود را ترمیم کنم؟ آیا آن مجسمه برنز واقعی، روی یا آهن است؟
چه هنگامی مجسمه‌های فلزی را ترمیم کنیم؟
اولین سوالی که صاحبان مجسمه‌ها می‌پرسند این است: آیا باید آن را ترمیم کنم؟
برای پاسخ به این سوال، بهتر است که نام هنرمند، تاریخ، منشا و هم‌چنین مواد استفاده شده را مشخص کنید.

آیا مجسمه‌ی من با ارزش است؟

پیش از ترمیم مجسمه‌تان، حدالامکان درباره‌ی مجسمه و سازنده‌ی آن اطلاعات جمع‌آوری کنید.
البته اگر خودتان سازنده ی مجسمه باشید تمامی اطلاعات را در مورد آن میدانید ؛
چراکه در کلاس های مجسمه سازی پویا اندیش علاوه بر تکنیک های مجسمه سازی ،
شما در مورد انواع متریال و سبک اطلاعات ارزشمندی بدست خواهید آورد که چه در بازار کار
و چه در برگزاری نمایشگاه هایتان برای شما بسیار پرکاربرد خواهد بود .
ارزش مجسمه با توجه به سازنده‌ی آن، اینکه او هنوز در قید حیات هست و صاحبان قبلی آن تعیین می‌شود.
سپس موادی را که در ساخت آن استفاده شده است، مشخص کنید.
اکثر مجسمه‌های فلزی که برای ما می‌آورند، از برنز یا روی ساخته شده‌اند.

انواع مجسمه فلزی

  • برنز یک آلیاژ است که از ترکیب دو یا چند فلز ساخته می‌شود و در این مورد،
    ترکیب مس و قلعی است که در دمای ۱۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت با یکدیگر ذوب می‌شوند.
    برنز مذاب معمولاً در قالبی ریخته می‍شود که جایگزین موم اصلی مجسمه است.
    برنز بسیار سنگین بوده و هنگامی که با جسمی سخت بر آن کوبیده می‌شود، صدای زنگ مانندی ایجاد می‌کند.
    برنز بسیار سخت بوده و به همین دلیل، به غیر از لایه‎ی پتینه‌ی روی آن،
    احتمال نشان دادن هر آسیبی بسیار پایین بوده و در عصر برنز نیز از آن به عنوان شمشیر استفاده می‌شده است.
    برای اطلاع بیشتر به صفحه آموزش ریخته گری برنز مراجعه فرمایید.
  • روی، فلزی با ارزش کمتر بوده و به آن فلز سفید نیز می‌گویند.
    روی حاوی فلز روی و سرب است و سبک‌تر و معمولاً نرم‌تر و شکننده‌تر از برنز بوده و سریع‌تر از آن زنگ می‌زند.
  • رزین: برخی مواقع، ما مجسمه‌هایی را دریافت می‌کنیم که بسیار شبیه به برنز هستند
    اما در واقع از رزین ساخته شده‌اند که در آن، رزین اپوکسی و پودر برنز قبل از ریخته گری با یکدیگر مخلوط شده اند.
    پس از این مرحله، برای اینکه شیء ظاهری فلزی داشته باشد، به آن پتینه زده می‌شود.
    سپس آن قطعه با موم صیقل داده می‌شود تا خود را بهتر نشان دهد.
    بسیاری از مشتریان معتقدند که مجسمه‌شان از برنز بوده و هنگامی که متوجه می‌شوند از روی یا رزین ساخته شده است، مایوس می‌شوند.

برای اینکه بفهمید مجسمه‌تان از چه چیزی ساخته شده است، آزمایش زیر را ببینید.

  1. آزمایش اول: شما می‌توانید قبل از اینکه با ما یا دیگر تعمیرکاران تماس بگیرید، آزمونی ساده انجام دهید.
    بدین منظور، با فلزی سخت‌تر، پتینه‌ی روی قسمت زیرین مجسمه را بتراشید.
    اگر آن خراش، رنگی مسی، طلایی یا زرد داشت، برنزی بوده و اگر رنگ آن نقره‌ای بود، روی است؛
    ولی اگر خراش به راحتی ایجاد شد و مانند پلاستیک بود، رزین است.
  2. آزمایش دوم: آن وسیله را در دست بگیرید.
    برنز بسیار سنگین خواهد بود.
    روی و رزین، هر دو نسبتاً سبک هستند ولی گاهی اوقات به پایه‌های چوبی یا سنگی متصل می‍شوند تا وزن بیشتری پیدا کنند.
    آن را سر و ته نگه دارید.
    اگر بالای آن سنگین‌تر بود، به احتمال زیاد، جنس آن از روی یا رزین است و برنز نیست.

چه روشی را برای ترمیم مجسمه فلزی انتخاب کنیم؟ جوشکاری یا استفاده از چسب؟

هنگامی که مجسمه ارزشمند است، ممکن است فرد در مقایسه با جوشکاری،
از روشی که در موزه‌ها (ترمیم برگشت پذیر) به کار می‌رود، استفاده کند.
این تصمیم بسیار با اهمیت است؛ زیرا ترمیم مجسمه‌های فلزی با جوشکاری یا
لحیم کاری که گرمای شدیدی ایجاد می‌کنند، به نواحی بزرگتری از پتینه‌ی روی وسیله که به ترمیم نیاز دارد، آسیب می‌زنند.
جوشکاری، یک ترمیم برگشت پذیر نیست و موزه‌ها ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند.
روشی که برای ترمیم مجسمه فلزی ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از چسب و سنجاق است.

اگر آن وسیله فقط برای شما ارزشمند است و نمی‌خواهید آن را بفروشید،
می‌توانید از جوشکاری نیز استفاده کنید؛ هرچند روشی برگشت ناپذیر است.
جوشکاری در مقایسه با چسب، محکم‌تر است؛
گرچه اگر از چسب‌های جدید به درستی استفاده شود، بسیار سودمند خواهند بود.
اگر یکی از مشتریان ما مجسمه‌ای به ارزش بیست هزار دلار داشته باشد،
ما هرگز استفاده از جوشکاری را پیشنهاد نکرده و از آن نیز استفاده نخواهیم کرد.

apply patina 02 1 - ترمیم مجسمه فلزی

مجسمه‌ی برنزی یا رزینی ترمیم شده

apply patina - ترمیم مجسمه فلزی

مجسمه‌ی برنز یا رزین با بازوی آسیب دیده

حفظ و نگهداری

مجسمه‌های فلزی را از رطوبت دور نگه درید.
از قرار دادن آن‌ها در محلی که باران بر روی آن می‌بارد و یا در زیرزمین یا گاراژی مرطوب اجتناب کنید، زیرا زنگ خواهند زد.
پتینه‌ی کهنه‌ی روی آن مطلوب است؛ برای بازیابی درخشندگی، آن لایه و یا برنج قدیمیرا صیقل ندهید؛
زیرا باعث کاهش ارزش آن وسیله می‌شود.
از پاک کننده‌های فلز یا ساینده‌هایی که لایه‌ی پتینه را از بین می‌برند استفاده نکیند.
مجسمه را با حوله‌ای پارچه‌ای گردگیری کنید.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی مجسمه سازی با فلز
  • به این مطلب امتیاز دهید :
5.0
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
آغاز ثبت نام کلاس های ویژه پاییز
+