مجسمه چیست ؟
یکی از ماندگارترین انواع هنرهای تجسمی، مجسمه است که نقش بسیار پر اهمیتی در تکامل و رشد فرهنگ جهانیان ایفا می کند.
به طوری که نه تنها نمی توان منکر نقش آن در هنر کلاسیک شد بلکه نمی شود آنرا در توسعه و پیشرفت هنر رنسانس ایتالیا نادیده گرفت.
همزمانی کاربرد آن در معماری نیز در رشد و پیدایش هنر مذهبی بسیار مورد توجه بوده است.
به طوریکه هنوز هم این نوع از هنر نقش بسیار مهمی در بیان و تجسم وقایع و افراد تاریخی دارد.
در طول تاریخ آن، می توان بسیاری از هنرمندان شهودی چون فیدیاس (phidias) ، میرون ( myron )
و دوناتلو (Donatello) میکل آنژ (Michelangelo) و برنینی (Bernini) و هنری مور (Henry Moore) و پیکاسو (Picasso) و کنستانتین برانکوشی (Constantin Brancusi) نام برد.
مجسمه سازی چیست ؟
مجسمه سازی یا پیکر تراشی یا تندیس گری که به انگلیسی Sculpture نامیده می شود،
یکی از رشته های هنرهای تجسمی می باشد.
هنر حالت دادن به متریال های مختلف برای بیان اندیشه ای را مجسمه سازی می گویند.
مجسمه های سنگی
مجسمه سنگی که به نظر میرسد قدیمی ترین مجسمه های ساختمانی درتزئین خارجی بناها بوده اند، در دوره نوسنگی بسیار رایج بودند.
از نمونه های آثار ارزشمند آن می توان به مجسمه سنگ بازالت به نام (ونوس برکات رام)
که مربوط به حدود 230،000 سال قبل از میلاد مسیح می باشد
و مجسمه کوارتز به نام ونوس تن تن مربوط به حدود 200،000 سال قبل از میلاد مسیح و یا حتی قدیمی تر اشاره کرد
از آن پس، می توان در میان حجم های سنگی به سری ستونهای فیگوراتیو و نقوش تزئینی بدنه خارجی کلیساهای جامع گوتیک اروپا اشاره کرد.
نمونه های این بناهای مذهبی، کلیسای شارتر، نوتردام آمن، ریمز و کلن (همگی مربوط به 1300-1150 میلادی) اشاره کرد.
در استفاده از سنگ در مجسمه سازی با 3 گروه اصلی سنگها مواجه می شویم:
- گروه ایگنوس یا آتشین (Igneous) مانند سنگ گرافیک
- گروه سنگهای رسوبی (Sedimentary)نظیر سنگ ماسه ای
- گروه سنگ های متامورفیک نظیر سنگ مرمر
از سنگ مرمر ایتالیایی در هنر روم باستان و رسانس توسط هنرمندانی نظیر دوناتلو و میکل آنژ استفاده می شد،
اما در یونان از سنگ مرمر خاصی که در اطراف آتن یافت می شد در ساخت پارتنون استفاده میشد.
مجسمه های ایرلندی در اواخر سده میانه از گرانیت ساخته می شدند.
برترین نمونه های مجسمه مرمرین به شرح زیر می باشند:
- ونوس میلو (Venus de Milo) خالق : آلکزاندروس Alexandros
- لائوکون و و پسران (Laocoon And His Sons)
- پیتا (Pieta) (99-1497) توسط میکل آنژ
- داوید (David)
- شادی مادام ترها (Ecstasy of St Teresa) خالق : برنینی – هنرمند سبک باروک
- بوسه (The Kiss) خالق : آگوست رودن
مواد دیگر مورد استفاده در ساخت مجسمه
از دیگر مواد استفاده شده در مجسمه سازی می توان به عاج و استخوان و صدف و سنگهای نیمه قیمتی مرجان و …نام برد.
عاج ماده ای متراکم و سخت و سفید خامه ای رنگ است که در پستانداران رشد کرد.
برای سده های متوالی، از این جنس در ساخت وسایل و آلات استفاده شده در کلیساها و اماکن مبارکه استفاده می شده.
مرکز اصلی پیدایی این ماده در آفریقای شمال و هندوستان هستند.
البته از عاج شیر ماهی اقیانوس اطلس و استخوان نهنگ نیز در اوپای شمالی استفاده می شده است.
از جمله قدیمی ترین نمونه های مجسمه های عاجی و استخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- ونوس کاستنکی Venus of Kostenky 22000 سال ق.م
- شیر مرد هولن اشتاین Lion Man of hohlenstein Stadel
از جمله مجسمه های ساخته شده از سنگ های قیمتی می توان به مجسمه کوچک بین النهرین به نام قوچ بیشه Ram in a thicket مربوط به 2500سال ق.م ساخته شده از ورق طلا ، مس و فیروزه است.
در عصر مورن امروزی و در سده 20 میلادی، از مواد ثانویه ای نظیر بتن، فایبرگلاس، آلومینیوم ، لاستیک، پاپیه ماشه، اجزای دوچرخه، شیشه رنگی و مواد بازیافتی درساخت مجسمه استفاده می شود.
تعدادی از این مجسمه ها به شرح زیر می باشند:
- خریدار جوان Young Shopper خالق: مجسمه ساز سوررآلیست امریکایی: دان ها نسون. جنس: پلی استر و فایبرگلاس. سال ساخت 1973 میلادی
- برای عشق خدا For the love of god خالق: دومین هرست هنرمند پست مدرنیست Damien Hirst جنس: مجسمه انسان – پلاتین و الماس – سال ساخت :2007
- تلفن خرچنگی Lobster Telephoneسال ساخت: 1936 میلادی جنس: پلاستیک، گچ نقاشی شده، ترکیب مواد
- صبحانه پشمالو (Furry Breakfast) خالق: مرت اپنهایم Meret Openheim هنرمند سور آلیست.
سال ساخت 1936 میلادی. جنس فنجان. نعلبکی و قایق پوشیده شده از خز.
مجسمه سازی در قرن 20 ام :
در طول قرن 20 میلادی تعریف و مفهوم هنر مجسمه، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.
با رشد و توسعه انواع وسایل و ابزار و تکنولوژی روز، آثار معاصر حال در انواع مختلفی خلق می شوند،
به طوریکه دیگر نمی توان در تعریف و توضیح این هنر به سراغ همان عوامل سنتی تا قبل از دوره معاصر رفت
که تنها آنرا هنری ثابت و ساکن و فقط در حال تجسم اشیاء به طرزی خلاقانه می خواند.
هنر مجسمه سازی هم اکنون به عنوان نوعی از خلق مطرح است که روز به روز به رشد تکامل نوینی دست می یابد.
مجسمه های مربوط به قبل از قرن بیستم 4 مشخصه داشتند :
- تنها گونه هنر سه بعدی بودند.
- هنری نمودگرا بود ( representational )
- نوعی از هنر بود که به صورت شی ء جامد تعریف شده بود که هیچ حرکتی ندارد.
- مجسمه سازان در ساخت ، تنها از دو روش حکاکی و شبیه سازی بهره می بردند.
مجسمه سازی چیست ؟
ایشان یا به حک کردن مستقیم بر روی چوب و سنگ و … می پرداختند و یا با استفاده از موادی نظیر گل رس و موم و یا گچ فرم مورد نظر را می ساختند.
تمامی مدل های بکار برده شده نیز برگرفته از مجسمه های یونانی و روم باستان و مکتب کلاسیک بود.
اما امروزه دیگر این هنر تنها به نوع مواد و روش های ساخت آن محدود نمی شود.
امروزه نه تنها مجسمه سازی نمودگرا نیست بلکه بسیار تجریدی و انتزاعی بیان می شود.
مجسمه های امروزه می توانند هم جامد و ایستا باشند و هم پویا و قابل حرکت.
نه تنها می توانند مورد حکاکی قرار بگیرند و یا دچار شبیه سازی می شوند که می توان آنها را از سر هم کردن مواد مختلف و چسباندن مواد درست کرد.
پایان مقاله : مجسمه چیست ؟ مجسمه سازی چیست ؟